نگاهی به وضعیت آموزش در نیجریه

براساس قانون بودجه سال 2025 کشور نیجریه مبلغ 3.52 تریلیون نایرا معادل 2.2 میلیارد یورو  به بخش آموزش در بودجه 2025 توسط دولت فدرال اختصاص داده است و این اعتیارحدود 7.3 درصد از کل بودجه این کشور را شامل می شود . آموزش در نیجریه از پائین ترین سطح آموزش یعنی مدارس ابتدائی ، دبیرستان  تا مراکز علمی و دانشگاهی را در بر می گیرد.

نگاهی به وضعیت آموزش در نیجریه

براساس قانون بودجه سال 2025 کشور نیجریه مبلغ 3.52 تریلیون نایرا معادل 2.2 میلیارد یورو  به بخش آموزش در بودجه 2025 توسط دولت فدرال اختصاص داده است و این اعتیارحدود 7.3 درصد از کل بودجه این کشور را شامل می شود . آموزش در نیجریه از پائین ترین سطح آموزش یعنی مدارس ابتدائی ، دبیرستان  تا مراکز علمی و دانشگاهی را در بر می گیرد.

 کارشناسان و مسئولان آموزشی این کشور  معتقدند که این میزان اعتبار برای مقابله با چالش های چند وجهی در این بخش بسیار کم است و دولت فدرال باید علاقه مندان را برای سرمایه گذاری بیشتر در امر آموزش در نیجریه برای بهبود کیفیت، دسترسی و رقابت جهانی تشویق کند.

در 23 اکتبر سال 2024، رئیس جمهور بولا تینوبو وزیر آموزش این کشور را به همراه 4 وزیر دیگر برکنار و دکتر اولاتونجی آلاوسا را به عنوان وزیر آموزش جدید منصوب  کرد و یکی از دلائل عزل وزیر وضعیت نابسامان امر آموزش در این کشور است.

آلوسا که یک پزشک متخصص نفرولوژی است و  وزیر سابق دولت در امور بهداشت و رفاه اجتماعی است، طرح های بلندپروازانه را برای نوسازی بخش آموزش که چندین دهه با چالش‌های چندوجهی درگیر بوده است، تنظیم کرده است. شش ابتکار کلیدی او برای تغییر بخش آموزش عبارتند از: ترویج علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و علوم پزشکی ، کاهش تعداد کودکان خارج از مدرسه؛ توسعه آموزش و آموزش فنی و حرفه ای ؛ ارتقاء آموزش دختران و کودکان؛ استفاده از داده ها و دیجیتالی شدن و تقویت مکانیسم های تضمین کیفیت آموزش است .

مدیر اجرایی ابتکار حقوق آموزش در نیجریه، دکتر سولومون اودا گفت که بودجه مصوب  سال 2025 بسیار کمتر از نرم 26 درصدی توصیه شده توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) است. وی افزود ، بانک جهانی نیز تاکید دارد سالانه20 تا 30 درصد بودجه دولت می بایست به امر آموزش اختصاص یابد. ایشان اضافه می کند نیجریه از زمان بازگشت کشور به دموکراسی در سال 1999، بندرت توانسته است بیش از 10 درصد از بودجه فدرال را دریافت کند. وی افزود: موضوع دسترسی به آموزش در همه سطوح، کیفیت و مهارت های کارآفرینی همچنان چالش بزرگی است که دولت باید از طریق وزارت آموزش به این مهم همت گمارد.

در همین راستا، پروفسور امانوئل اوسودکه رئیس اتحادیه کارکنان دانشگاهها در نیجریه (ASUU)، از تخصیص کم بودجه به بخش آموزش ابراز تاسف کرد. به گفته وی، تخصیص بودجه دولت ها بازتاب آشکاری از عدم تعهد آنها به احیای بخش آموزش است.اوسودکه ضمن ابراز ناامیدی از تخصیص به بخش آموزش، خاطرنشان کرد که بودجه آموزش و پرورش N3.5 تریلیون دولت فدرال ممکن است هنگفت به نظر برسد، اما گفت که این بودجه تنها 7 درصد است، رقمی که به گفته او نسبت به سال های گذشته بدون تغییر باقی مانده است. وی به پوسیدگی مدارس و وضعیت دشواری که اکثر موسسات عالی با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی در حال فعالیت هستند، تاکید کرد.

چالش های پیش روی آموزش در نیجریه

آموزش در نیجریه با چالش‌های متعددی روبه‌رو است که مانع از بهبود سیستم آموزشی و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی این کشور می‌شود. برخی از مهم‌ترین چالش‌ها عبارتند از:

نبود زیرساخت‌های مناسب: بسیاری از مدارس در نیجریه با کمبود زیرساخت‌های مناسب از جمله کلاس‌های درس، تجهیزات آموزشی، کتاب‌ها و دسترسی به اینترنت روبه‌رو هستند. این مشکل به ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده شدیدتر است.

کمبود معلمان آموزش‌دیده: نیجریه با کمبود معلمان ماهر و آموزش‌دیده مواجه است. بسیاری از معلمان به آموزش‌های لازم دسترسی ندارند و مهارت‌های تدریس آنها به‌روزرسانی نمی‌شود.

دولت و بودجه ناکافی: یکی از مشکلات اساسی در نیجریه، کمبود بودجه تخصیص داده شده به بخش آموزش است. این امر باعث کاهش کیفیت آموزش و ناتوانی در تامین نیازهای اساسی مدارس می‌شود.

دسترسی محدود به آموزش برای دختران: در برخی مناطق نیجریه، به ویژه در شمال کشور، دختران به دلایل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی از دسترسی به آموزش محروم هستند. این مسئله به ویژه در جوامع سنتی و محافظه‌کار نمود بیشتری دارد.

آزارهای اجتماعی و امنیتی: بروز خشونت‌های داخلی و تهدیدات امنیتی مانند گروه‌های تروریستی و شورشیان، به ویژه در شمال و شمال‌شرق نیجریه، مدارس و دانش‌آموزان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این مسائل باعث بسته شدن مدارس و عدم دسترسی به آموزش می‌شود.

نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی: تفاوت‌های اقتصادی و اجتماعی بین مناطق شهری و روستایی و همچنین بین طبقات مختلف اجتماعی باعث می‌شود که برخی گروه‌ها از فرصت‌های آموزشی محروم شوند.

تعداد بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها: کلاس‌های شلوغ و تعداد بالای دانش‌آموزان در یک کلاس از مشکلات دیگر است که یادگیری را دشوار می‌کند. این مشکل به ویژه در مناطق شهری با جمعیت بالا مشهود است.

نارسایی‌های سیستم آموزشی و آزمون‌های استاندارد: سیستم آموزشی نیجریه تحت فشار زیادی از سوی تقاضاهای اجتماعی و اقتصادی است و در ارزیابی‌ها و آزمون‌های استاندارد نیز مشکلات زیادی وجود دارد. این سیستم اغلب قادر به پرورش مهارت‌ها و استعدادهای دانش‌آموزان به طور موثر نیست.

نتیجه‌گیری:

کشور نیجریه با چالش‌های جدی و چندوجهی در زمینه آموزش روبه‌رو است. یکی از مهم‌ترین مسائل، تخصیص بودجه ناکافی به بخش آموزش است. اختصاص 3.52 تریلیون نایرا به آموزش در بودجه 2025، که تنها 7 درصد از کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد، به وضوح کمتر از توصیه‌های بین‌المللی همچون یونسکو و بانک جهانی است. این عدم تخصیص کافی منابع مالی به آموزش باعث کاهش کیفیت آموزش، کمبود زیرساخت‌ها، مشکلات در دسترسی به آموزش، و ناکافی بودن آموزش معلمان می‌شود.

علاوه بر مشکلات مالی، چالش‌های امنیتی، اجتماعی و فرهنگی نیز به شدت بر آموزش تأثیر می‌گذارند. به ویژه در مناطق شمالی و روستایی، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، خشونت‌ها و مشکلات امنیتی، محدودیت‌های دسترسی به آموزش را تشدید می‌کنند.

برای تحقق اهداف بلندپروازانه‌ای همچون ترویج علوم، فناوری و بهبود دسترسی به آموزش، باید تلاش‌ها برای تخصیص بودجه بیشتر، بهبود زیرساخت‌ها، آموزش معلمان، و ایجاد یک سیستم آموزشی کارآمد و شفاف تقویت شود.

منابع:

https://www.linkedin.com/pulse/state-education-nigeria-challenges-opportunities-chinedu-friday

https://tribuneonlineng.com/focus-on-education-in-2025-midst-low-budget/

https://www.ajol.info/index.php/epr/article/view/39251/0

https://www.statista.com/topics/6658/education-in-nigeria

https://www.linkedin.com/pulse/report-present-state-education-nigeria-odimba-nnamdi

کد خبر 22774

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =